Przywództwo włączające – nowa metodologia dla liderów

Jako Szkoła Liderów opracowaliśmy koncepcję przywództwa włączającego. Zapraszamy do zapoznania się ze stroną i materiałami dotyczącymi Inclusive Leadership.

Wiele wskazuje na to, że bycie liderem staje się coraz większym wyzwaniem. Nawet osoba posiadająca władzę formalną, może mieć wrażenie, że jest w stanie „kupić” czas pracownika, ale nie jest tak łatwo pozyskać jego zaangażowanie, lojalność i odpowiedzialność. Kolejnym wyzwaniem jest różnorodność historii, które ludzie wnoszą ze sobą: Lider spotyka się z różnymi stylami pracy, oczekiwaniami, kompetencjami ale też barierami. Przywództwo włączające nie jest pełnym remedium na wyzwania współczesnych liderów, ale jest zmianą optyki, dzięki której możliwe jest skorzystanie z potencjału wynikającego z tego, jacy naprawdę jesteśmy. Jest też czymś, co idzie krok dalej niż zarządzanie różnorodnością, bo bazuje na pełnym włączeniu każdej osoby, bez podkreślania jej „inności” czy „specjalnych potrzeb”

W rozumieniu Szkoły Liderów, przywództwo włączające to podejście, które docenia różnorodność, wkład każdej osoby oraz zachęca do pełnego uczestnictwa w procesach decyzyjnych. Koncepcję stworzyliśmy w projekcie  z 2 partnerskimi organizacjami alp – Aktivieren von Leadership Potential z Austrii i EU-Fundraising Association z Niemiec.

Dla kogo ta koncepcja może być przydatna? Narzędzia adresowane są do szerokiej grupy odbiorców, jednak przygotowując materiały, myśleliśmy przede wszystkich o:

  • liderach społeczności lokalnych,
  • przedstawicielach  instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych, zainteresowanych metodologią przywództwa włączającego,
  • praktykach działających z i na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • trenerach i edukatorach,
  • dziennikarzach i mediach, zainteresowanych włączaniem społecznym.

Strona www.inclusiveleadership.eu jest miejscem, w którym można znaleźć najszerzej opisany koncept przywództwa włączającego. (Strona dostępna jest po polsku, angielsku i niemiecku).

  1. Warto zacząć przeglądanie strony od wykonania testu, który wskaże, na ile bliska czytelnikowi już w tej chwili jest postawa lidera włączającego. Można otrzymać także praktyczne rekomendacje co warto zrobić dla swojego dalszego rozwoju jako lidera(ki) włączającego(ej).
  2. Tym, którzy chcą wiedzieć więcej o koncepcji przywództwa włączającego i jego teorii polecamy nasz podręcznik teoretyczny na temat przywództwa włączającego. Przywództwo włączające – Zarys teorii. Można znaleźć w nim ponad 45 stron przedstawiających założenia, które leżą u podstaw koncepcji przywództwa włączającego, jak również szczegółowy opis czterech obszarów rozwoju.
  3. Dla tych, którym ta koncepcja jest bliska i chcą ją przekazywać innym przeznaczona jest publikacja –   Przywództwo włączające – Podręcznik dla trenerów. Czytelnik znajdzie w nim szeroki wachlarz ćwiczeń, które mogą być wykorzystane podczas warsztatów poświęconych przywództwu włączającemu. Publikacja zawiera także sprawdzony w praktyce program szkolenia, z którego edukator  skorzystać w swojej pracy.

Wszystkie publikacje dostępne są na licencji Creative Commons, zachęcamy więc do korzystania i dzielenia się tą wiedzą w swoich środowiskach. Szkoła Liderów także prowadzi warsztaty i spotkania służące pogłębieniu przywództwa włączającego. Osoby zainteresowane – zapraszamy do kontaktu.

Osoba kontaktowa:

Maria Makowska, maria.makowska(at)szkola-liderow.pl

Copyright All Rights Reserved © 2018

×