Trzy nowe podręczniki Szkoły Liderów

(c) www.beataczarnecka.com

Podręczniki „Po pierwsze: diagnoza”, „Po drugie: strategia” oraz „Po trzecie: partycypacja i dobre pomysły” są wynikiem projektu realizowanego przez Fundację Szkoła Liderów w ramach partnerstwa strategicznego w sektorze młodzieży w ramach programu Erasmus + Młodzież.

Partnerami projektu były organizacje:

  1. Stowarzyszenie Kulturalne Polonia Nova z Węgier,
  2. ProjektPolska.is z Islandii,
  3. Polish Cultural Festival Association ze Szkocji

Wszystkie organizacje aktywnie uczestniczyły podczas tworzenia podręczników wzbogacając je o własne doświadczenia oraz pomysły wykorzystywane w swojej pracy.

 

Podręcznik „Po pierwsze: diagnoza” ma być przede wszystkim przystępnym i praktycznym przewodnikiem do prowadzenia diagnoz wśród społeczności lokalnych. O diagnozie nie mówi się zbyt często, a jeszcze rzadziej się ją przeprowadza. Publikacja ma za zadanie zmienić to nastawienie. Prezentuje on szereg metod jakościowych i ilościowych niezbędnych przy przeprowadzaniu badań. „Po pierwsze: diagnoza” nie jest tylko czysto teoretycznym opisem pojęć i definicji, ale także zawiera pomysłowe metody podejścia do diagnozy wykorzystywane przez organizacje biorące udział w projekcie. Na szczególną uwagę zasługuje pomysł organizacji kawiarni, podczas której każdy z uczestników może zaproponować własne pomysły na organizację wydarzeń kulturalnych i innych inicjatyw. Pomysłów na przeprowadzenie diagnozy jest mnóstwo, nie musi to być już tylko standardowa ankieta. Publikacja ta ma za zadanie właśnie wzbudzić kreatywność wśród członków organizacji i zachęcić ich do przeprowadzania nietypowych, ale skutecznych diagnoz, które przysłużą się do rozwoju całej organizacji.

 

Podręcznik „Po drugie: strategia” przedstawia metody planowania strategicznego oraz budowania strategii wśród organizacji polonijnych. Diaspora polonijna w wielu państwach europejskich różni się od siebie, dlatego też każda z organizacji potrzebuje określenia własnej strategii i celów do działania. Podręcznik ten nawiązuje do poprzedniej publikacji o diagnozie, bez której opracowanie strategii jest mało skuteczne i nieefektywne. Strategia to wieloetapowy proces, a publikacja ta opisuje w sposób przystępny i ciekawy każdy z jej poszczególnych elementów. Pomimo, że tworzenie strategii to proces niezwykle czasochłonny i wymagający, jednak finalnie pozwala na realizację projektów i pomysłów służących osiąganiu celów zamierzonych przez daną organizację. Dobrze napisana i wymyślona strategia przynosi same korzyści, a najważniejsze jest wyznaczenie celów, zarówno tych krótkoterminowych jak i długofalowych, które dotyczą całej organizacji, jasno określają kierunki działań oraz wypływają z misji, jaką posiada organizacja. Podręcznik ten, ponownie jak poprzedni o diagnozie, przedstawia wiedzę teoretyczną w praktyczny sposób. Mnogość i uniwersalność przykładów zaprezentowanych przez autorów sprawia, że czytelnik może w łatwy sposób wykorzystać je w codziennej praktyce w swojej organizacji.

 

Podręcznik „Po trzecie: partycypacja i dobre pomysły” przede wszystkim ma za zadanie wesprzeć w sposób partycypacyjny, czyli aktywny, młodych ludzi podczas realizacji projektu. Publikacja przedstawia problemy, z jakimi zmaga się imigrancka młodzież, ale jej głównym celem jest pokazanie sposobów na zaangażowanie młodych ludzi w działalność organizacji polonijnych. Kluczowe dla całego podręcznika jest wyjaśnienie pojęcia partycypacji i zastosowanie jego znaczenia w praktyce. Partycypacja to dawanie możliwości młodym ludziom do współpracy, samodzielnego działania, planowania oraz korzystania z szans rozwoju. Włączanie młodych ludzi do działania przynosi niezliczone korzyści, zwłaszcza dla osób znajdujących się na emigracji, które w ten sposób podnoszą poczucie własnej wartości oraz mają poczucie przynależności. Podręcznik ten odwołuje się przede wszystkim do nowych narzędzi i technologii, które pozwalają na skuteczniejsze zaangażowanie młodych ludzi w realizację projektów. Publikacja prezentuje katalog aktywnych metod do pracy z młodzieżą, a doświadczenie autorów wzbogaca ją o wartościowe pomysły i wskazówki, które mogą być wykorzystane przez osoby pracujące na rzecz młodzieży zarówno w Polsce jak i poza jej granicami. Publikacja odnosi się do współczesnych potrzeb młodych ludzi żyjących w erze cyfrowej i zachęca do korzystania z nowych technologii dających szereg kreatywnych i inspirujących metod włączających młodych ludzi w działania organizacji.

 

Zapraszamy do pobrania wersji polskich:

Oraz wersji angielskich:

20049464_1620848061259431_226889012_o (1)

 

EU flag-Erasmus+_vect_POS