Usłyszeć właściwe pytania. Tutoring / CZEGO UCZYMY W SL?

(c) Wszelkie prawa zastrzeżone, fot: Beata Czarnecka www.beataczarnecka.com

Liderzy są często w trudnej pozycji. Na stanowiskach, pod pręgierzem odpowiedzialności, nierzadko na świeczniku, mają wokół siebie osoby bądź podlegające ich wpływowi bądź od nich zależne. Trudno jest liderom mieć przyjaciół doradców, życzliwych krytyków. Wykształceni, wytrenowani i doświadczeni nie potrzebują nauczyciela, mentora, ani coacha. Przydaje im się za to niezwiązany z nimi bezpośrednio przyjaciel, dobry duch i towarzysz, który, czerpiąc z własnego liderskiego doświadczenia, potrafi zaskoczyć zaskakująco trafnym pytaniem - tutor.

Anna: Zmieniam miejsce pracy, z wielkiej na jeszcze większą firmę. Będę szefową dużego zespołu i nie chcę powielić wzoru, który miałam dotychczas: manipulacja, podlizywanie. Chcę stworzyć swój własny zespół, oparty na zaufaniu i wysokich wynikach!

Bartek: Z przerażeniem odkryłem po rozmowie ze znajomą, że jestem liderem, którego ludzie się boją! Wysoko stawiam poprzeczkę, a oni – nic mi nie mówiąc – próbują sprostać. Pilnuję i wymagam. Nic o nich nie wiem. Sam pracuję najwięcej.

Mariusz: Mój zespół był już na wszystkich możliwych szkoleniach, od informacji zwrotnej do pracy z trudnym klientem i… nikt, nikt nie zaczął stosować tego, czego nas uczono! Kolejne szkolenie? Pieniądze w błoto. Co jeszcze mogę zrobić?

Od tego zaczęły swoje wypowiedzi osoby, które przyszły na sesję o tutoringu. Przyszły sprawdzić jak mógłby się im przydać tutoring, czy to dobra metoda na poradzenie sobie z tym, czego aktualnie potrzebują.

Jak pracują tutorzy?

Tutor, podczas rozmowy z Anią zadał pytanie: Jak sobie wyobrażasz siebie samą za 3 lata, kiedy już stworzysz własny wzór? Ania zaczęła od: Nie chcę…, ale tutor szybko się wtrącił, nakłaniając: Zróbmy to tak: lecisz w podróż w przyszłość. Tam poszukaj swojego wzoru. Ania nabrała powietrza: Ja – a to „ja” zabrzmiało jak nowy byt – za 3 lata… Opowieść potoczyła się gładko. Ania dokładnie wiedziała, jaka chce być. Później już rozmawiali tylko o tym, jak do tego dojść.

Bartek usłyszał inne pytanie: Jakim dziś jesteś liderem dla swojego zespołu?  – To ich trzeba zapytać…- zaśmiał się nerwowo. – Rozmawiam z tobą i ty mi powiedz, co wiesz o sobie. Zacznij od tego, co lubisz w sobie jako liderze poprosiła tutorka. Jestem bardzo skuteczny, wiem czego chcę… Tutor słuchał uważnie, a po podsumowaniu zapytał: – A co jest twoją barierą w pracy z zespołem? Bartek wiedział, że najbardziej obawia się oceny; tego, że coś pójdzie nie tak.

Mariusz spodziewał się, że rozmowa z tutorem będzie dotyczyć jego samego. Nie wiedział jednak, że będzie to aż tak pomocne: Kim jesteś dla swojego zespołu? Kim możesz, chcesz się stać dla ludzi w swoim zespole? Mariuszowi zależało na rozwoju całego zespołu. – Moi ludzie są mądrzy i kompetentni, tylko potrzebują mnie jako lidera, który umożliwia im działanie, zachęca, wspiera.

O co chodzi?

Tutoring został zapoczątkowany w 2004 roku w Programie Liderzy PAFW jako innowacyjna metoda wspierania towarzysząca szkoleniom. Wypracowana metodyka i model opierają się na założeniach coachingu.  Tutorzy w programach Szkoły Liderów to osoby z doświadczeniem liderskim, eksperci różnych dziedzin, którzy w zależności od potrzeb, mogą w umiejętny sposób korzystać z własnej wiedzy i wspierać swoim doświadczeniem uczestników.

Szkoła Liderów oferuje tutoring liderski, który w wspiera w rozwijaniu postaw przywódczych. Możesz zaprosić do współpracy naszych tutorów, możemy pomóc ci wyszkolić własnych, a może chcesz zarekomendować osoby ze swojego zespołu do Szkoły Tutoringu? Może ty sam chcesz zostać tutorem/tutorką dla swojego zespołu?

Szkoła Tutoringu prowadzi nabór do 23.01.2017>>>

 


Agnieszka Szelągowska
Trzon zespołu trenerskiego Szkoły Liderów. Szkoli, wspiera w rozwoju, superwizuje tutorów i coachów.