INCLUSIVE LEADERSHIP
Koordynatorka projektu – Maria Makowska
Praktyczny model przywództwa włączającego został opracowany w ramach projektu UE „Przywództwo włączające”, jako wsparcie przedstawicieli organizacji pozarządowych, biznesu i administracji w rozwoju ich indywidualnego stylu przywództwa włączającego. Projekt został zrealizowany przez trzy organizacje partnerskie z trzech krajów europejskich i sfinansowany ze środków Programu Erasmus+.W ramach projektu opracowano trzy narzędzia, które mają wspomóc osoby zainteresowane w ich dalszym rozwoju jako liderów(ki) włączających(e):
- Test online „Czy jesteś liderem(ką) włączającym(ą)?” jest narzędziem wprowadzającym w temat przywództwa włączającego. Pozwala na wstępną autodiagnozę siebie jako lidera(ki) włączającego(ej) oraz proponuje wskazówki dotyczące kolejnych kroków rozwoju w tym obszarze.
- Podręcznik „Przywództwo włączające – Zarys teorii” zawiera kompleksowe informacje teoretyczne, oferując bardziej szczegółowy wgląd w temat i wspierając stosowanie metod przywództwa włączającego w codziennym życiu.
- „Przywództwo włączające – Podręcznik dla trenerów” z licznymi ćwiczeniami i modelowym programem szkolenia to narzędzie pomocne przy samodzielnym przeprowadzaniu warsztatów dotyczących przywództwa włączającego.
Koncepcja przywództwa włączającego koncentruje się w szczególności na grupach zagrożonych wykluczeniem – osobach z niepełnosprawnościami, imigrantach lub uchodźcach, lub osobach z obszarów o ograniczonej infrastrukturze i dostępie do informacji. Przykłady i wywiady, które są częścią materiałów edukacyjnych, a także współpraca z ekspertami sprawiły, że u podstaw opracowanej koncepcji przywództwa włączającego leżą praktyczne doświadczenia. Możliwe jest upowszechnienie tego podejścia wśród dalszych grup docelowych lub w innych środowiskach pracy. Zostało to już praktycznie i skutecznie zrealizowane w trakcie projektu. Dzięki temu koncepcja przywództwa włączającego może mieć zastosowanie w szerszym kontekście społecznym i gospodarczym.
Następujące organizacje wniosły swój wkład i doświadczenie do projektu: ASD Kamaleonte (Włochy), Associazione KIM (Włochy), International Rescue Commitee (Grecja), Limina – Lernen im Wandel (Austria), Maria Nasswetter PR Beratung (Austria), WirZusammen – Integration-Initiative of Empathy Now! (Austria).